torsdag den 8. maj 2008

Næsten Vamos

Så er der godt 2 uger til afrejsen her fra Danmark.

Jeg har haft en del arbejde med gentagne kontaktforsøg til den amerikanske ambassades visa-afdeling, men det er som at slå i en dyne.
Jeg ønsker et stykke papir fra dem, hvor de accepterer, at jeg rejser ind i USA med fly og forlader landet via Mexico på motorcykel.
Hvis ikke jeg hører fra dem inden 14 dage, må jeg tage chancen og risikere at blive afvist i tolden i Los Angeles.

Ellers er jeg klar - malariepiller er købt og gul feber sidder i kroppen på mig, rejseforsikring til 7 måneder, nyt internationalt kørekort, helårsforsikring på motorcyklen, supplering af personligt udstyr samt besøg hos Harrys Motorservice for gode råd.

Mine forsøg på at lære mig lidt spansk ved selvstudium er slået fejl - mit talent rækker ikke.
Så hvis jeg føler mig meget hæmmet pga. sproget, var det min plan at lære noget spansk via eneundervisning på sprogskole i Guatemala - der skulle være nok at vælge imellem.

Mine planer for 3. etape i 2009 er ændret.
Mange mails og kontakter til 5-6 rederier/shippingagenter og andre adventure-motorcyklister + grundigt studium af toldprocedurerne i Australien og New Zealand (dyrt og besværligt at få lov at køre i deres lande på en dansk indregistreret MC) har overbevist mig om, at det ikke er besværet og prisen værd at fragte Suzuki'en til dette kontinent.

En god brugt enduro-MC (f.ex. Suzuki DR 650) kan købes i Australien til ca. 20 000 kr. Ved en midlertidig import af denne til New Zealand skal jeg kun betale 2 500 kr i depositum.
Så det bliver løsningen for turen Australien og New Zealand rundt - måske oven i købet med følgeskab af 3 venner.

Det italienske rederi Grimaldi har RO-RO skibe, der sejler i fast rutefart mellem Europa, Sydamerika og Dakar i Afrika.


Hvert skib må medtage et vist antal passagerer (12 kahytter), og rederiet har bekræftet overfor mig, at MC'en og jeg kan komme med fra Buenos Aires til Hamburg.
Fuld kost og logi i ca. 23 dage + transport af motorcyklen for ca. 14 000 kr.

Buenos Aires har omkring 12 mio. indbyggere, så det har været vigtigt for mig at finde et rart, billigt og trygt logi i byen, hvor jeg kan tilbringe den eventuelle ventetid (7-10 dage mellem skibenes ankomst/afgang) i behagelige omgivelser.
Det er lykkedes!
Et argentinsk MC-ægtepar driver et guesthouse i byen med billige priser og gode forhold til MC-vedligeholdelse mm.

Rute-planen:









Niels Otto fra Overland-2008 ekspeditionen (DK-Beijing) har lovet at "plante" ny idé i vennerne: samle et hold til Sydafrika-Danmark i 2010.

1 kommentar:

Anonym sagde ...

Hey Randa.. Jeg har slet ikke været obs på at du har været afsted igen så nu har jeg da en del jeg vil have læst.. godt at høre du kom helskindet hjem igen trods bjørne og meget andet..
Men grunden jeg skriver idag kan du jo nok godt gætte ;-) Hjertelig tillykke med fødselsdagen ;-)
Bach