søndag den 14. januar 2007

Rute-ændring


Fly-forbindelsen fra Magadan til Alaska er nedlagt, så planerne ser nu således ud:

Afgang fra Hobro d. 11/5 – farvelbesøg hos veninde og venner i Jylland – ankommer til Hillerød søndag 13/5 om eftermiddagen og regner med at få en overnatning der. Mandag d.14/5 afgang fra Hillerød.
Kører op gennem Sverige til Haparanda, så krydses Finland mod nordøst med grænsekrydsning til Rusland ca. 200 km syd for Murmansk.
Dette for at køre gennem Karelen – det gamle finske område, der skulle være meget smukt. Sydpå mod Volodga – 500 km nord for Moskva. Så mod sydøst ca.1000 km til byen Ufa, hvorfra det igen går mod syd til Kazakhstan med grænseovergang 200 km øst for Aktyubinsk.
I Kazakhstan følger jeg vejene mod syd ca. 500 km. Øst om Aral-søen og så sydøst til jeg når Kyrgystan, som jeg ikke skal ind i. Grænsen følges til byen Almaty. Herfra nordpå så jeg kommer ind i Rusland ved byen Rubtsovsk.
Små 1000 km længere mod øst skal jeg ind i Mongoliet, hvor jeg har planlagt at følge den lettere nordlige rute mod hovedstaden Ulaanbaatar. Herfra kører jeg 500 km mod syd, så jeg får oplevet Gobi-ørkenen. Tilbage til Ulaanbaatar og fortsætte mod nord til den russiske grænse syd for Ulan-Ude.
Østpå til Chita, hvorfra de næste 1500 km måske skal tilbringes i en godsvogn på den transsibiriske jernbane – men måske er arbejdet på den nye ”transsibiriske road” så fremskreden, at jeg kan køre over ”Zilov Gap´et”.
Fra Svobodnyy følges Kinas grænse til Khabarovsk og videre mod syd til Vladivostok.
200 km syd for Vladivostok ligger en lille havneby tæt på Nord Korea – Zarubino. Herfra skulle der gå en færge til Syd Korea.
Hvor lang tid, jeg vil bruge i Syd Korea, afhænger af de videre transportmuligheder, så først køres der til Pusan, hvor jeg booker skib eller fly til Vancouver eller Seattle.
Skib eller fly afgør jo ankomstdatoen til det amerikanske kontinent – hvis jeg er langt henne på året besøger jeg Farida og Lars + udforsker det sydlige USA, - tilbage til Lars, hvor AT´en staldes op for vinteren.
Næste forår går turen så mod Alaska, hvor der vendes og så ”zig-zag´es” mod syd til jeg når Magellanstrædet.

Jeg har købt et 20-lektioners kursus i russisk med opstart d. 29/1 og sidste gang d. 23/4 – så det kan lige nås. Desværre i Aalborg.
Venter på en HIV-attest i disse dage og en købt (150$) forretningsinvitation til Rusland. Når disse er i hus skal jeg personligt møde op på den russiske ambassade for at ansøge om et 6-måneders multi-entry visa (120$) medbringende ovennævnte papirer + liste over 6 byer jeg vil besøge.
Visa til Kasakhstan (passet en tur til Oslo) og Mongoliet fremskaffes lidt lettere.
I Syd Korea sker det ved grænsen – stempel med 90 dages opholdstilladelse.
Road-atlas over de 4 lande er bestilt hos en forhandler i London.
Guide-bøger venter jeg lidt med, da jeg håber på nyudgivelser i foråret. Lonely Planet´s Rusland-guide er 10 år gl.
Vaccinationer er bestilt – bl.a. en mod europæisk hjernebetændelse forårsaget af flåter, som der er 4 arter (i store mængder) af i Sibirien.

AT´en er under forvandling hos Harrys Motorservice i Randers med Esben som ekspert.
Jeg mangler at købe lidt udstyr – nyt ur (gl. lige gået i stå) – nyt camera – måske lille bærbar GPS.

7 kommentarer:

Anonym sagde ...

det ser fint ud

Anonym sagde ...

tak - far

Anonym sagde ...

prøve

Anonym sagde ...

virker

Anonym sagde ...

Den er da blevet udemærket. Jeg syntes det er ret smart.

Anonym sagde ...

jeg prøver igen:
nice work, men billedet poul...
chris

perjacob sagde ...

Du bliver hurtigt en rutineret blogger.
Men heldigvis ser du mindre forførisk ud til daglig, Poul