fredag den 31. august 2007

Mest til MC-folket 03

De nye dek er en fornojelse - merkbar forskel efter de gamle uafbalancerede TKC 80`er.
Bagdekket blev et Metzeler Tourance, som jeg har gode erfaringer med. Fordekket blev skiftet 3 000 km senere, og det lykkedes mig at finde et Michelin Anakee - kender ikke dekket, men det ser ud til at harmonere meget godt med Tourance.
Begge dekkene er sat paa af fagfolk, saa de er blevet afbalanceret - og de kan merkes.
De gamle dek, som jeg havde sat paa, fik skavankerne frem efter mange km paa de gode veje i Canada. Forst kan man se, at de slides skevt - saa kan man hore det - og til sidst merkes det.
Saa afbalancering - hvis muligt!
Efter 32 000 km - telleren staar paa 35 000 km - 3 olieskift, 2 oliefiltre, 3 rensninger af luftfiltret, 2 tendrorsskift, 3 set dek, 1 set dekventiler, 3 bolte ved kedeskermen (sidste har faaet fix-pasta), 3 efterspendinger af alle bolte (men kun kedeskermen har losnet sig), masser af kedesmoring og Scottoileren korende, maa man vel sige, at Suzuki DL 650`eren lever op til sit ry: Den korer bare - og den korer godt! Under alle forhold! Og grejet holder - ikke en sikring eller en pere er sprunget.
Naar jeg naar LA, er km-tallet paa 41 000.
Hvad er bedst for maskinen inden den staldes op i et halvt aars tid hos Lars? 1) grundig rengoring + oliskift og saa et stort serviceeftersyn hos Autoriseret Suzukiforhandler umiddelbart for neste etape. 2) stort serviceeftersyn nu inden den staldes op.
Haaber en Harry leser dette og svarer.

2 kommentarer:

Anonym sagde ...

Hej Randa
Nu spurgte du godt nok "harry", emn jeg vil da gerne bidrage med min ringe erfaring.
Inden cyklen staldes op for længere tid, ville jeg hvis jeg var i dit sted få den klargjort til næste etappe - service opgaver har nu en tendens til ikke at blive bedre af at stå.

Nu ved jeg ikke hvilke forhold opbevaringen foregår under (fugt - temperatursvingninger o.l) men er det ikke ved konstant temperatur og i varme tørre omgivelser så kan du, når servicen så er færdig evt. preservere den i WD40 eller lign.
Husk da tanken invendigt så der ikke dannes kondens der sætter sig til rust.

Håber at jeg løber ind i dig i "pausen"

PS skulle hilse fra Peter Myrhøj (Christensen) han kan tilsyneledende ikke skrive i denne blok.

mange hilsner og held og lykke på den videre rejse

J.C.Kløve

Poul Randa sagde ...

Tak for raadet - Jens Christian. Jeg har brugt et par dage paa at servicere maskinen og gennemrense den med petroleum og WD40 + truffet aftale med et authoriseret Suzuki-verksted ang. kontrol af ventilspillerum mm. til foraaret.
Se evt. indleg paa bloggen her.
Hils Peter.