tirsdag den 21. august 2007

Nerkontakt med 3 bjorne

I Sibirien fodrede jeg en black bear - den spiste faktisk af min haand - men den havde ogsaa levet i fangenskab i over 3 aar hos en cafe-kvinde.
I Yukon Territory snittede jeg en black bear - den stog i vejrabatten med rumpen mod mig, og jeg registrerede forst, at det var en bjorn, faa meter for jeg passerede den. Jeg tror, jeg loftede maskinen 2 m til venstre med 100 km/t af bare forskrekkelse.
Efter grensen mellem Alaska og YT paa den nordlige rute korte jeg et par timer i skyerne, saa visiret var slaaet op og brillerne sad paa nesetippen, saa jeg kunne se over dem med mit nersyn.
Alt var vaadt, og farten nede paa en 30 km/t. Pludselig dukker en holdende hvid bil ud af gusen, og da jeg passerer ham, rekker han armen ud af vinduet. Jeg tror jo, han onsker hjelp, saa jeg faar bremset og holder 5 m foran ham. Ud af regnen - 20 m foran mig - kommer en Grizzly imod mig i vejsiden. Jeg var handlingslammet. Saa korte billisten hurtigt op foran mig og ind foran bjornen - og jeg knaldede gashaandtaget i bund. Senere ved et fergeleje (flod) fik jeg takket billisten.
Det var bjorne nok til mig, saa disse dage over prerien, hvor der ikke er bjorne, er i den henseende en lise for nervesystemet.
I morgen setter jeg nye dek paa og skifter olie + tendror samt renser luftfilteret - og korer ind i provinsen Manitoba.

8 kommentarer:

Anonym sagde ...

Hej Randa
Jeg er tilfældigt fladet over din Blog, og har læst dine beretninger med stor interesse. FLOT!
Jeg er død misundelig
Men kom nu hjem i et helt stykke, og hold lidt afstand til de store vilde dyr ;-)
Jeg glæder mig til at læse mere.

Med ønsket om altmulig hed og stre oplevelser på vejen

J.C.Kløve

bmwmc sagde ...
Denne kommentar er fjernet af forfatteren.
bmwmc sagde ...

Hej Randa.

Du skal lige have en venlig hilsen og masser af held og lykke med her fra det regnvåde Danmark.
Jeg faldt over din blog i newsgruppen Dk.fritid.motorcykel, og jeg har læst det hele.

Jeg glæder mig til at se billeder, for sikke da nogle vidunderligt smukke landskaber, du kommer igennem.

Da du skrev om, at du fik en bette Suzuki at trille på, slog det mig at det klart måtte være det bedste med en mindre maskine, frem for en af de store, tunge GS-modeller, som vi har set Charley Boorman og Ewan McGregor køre jorden rundt på, i "Long Way Round"

Deres ene fotograf - Claudio Von Planta - måtte jo købe en mindre russisk maskine da de var i Sibirien, fordi GS'en ikke kunne mere, og han høvlede rundt og hyggede sig i landskabet i sammenligning med de store bimmere.
Så sådan en bette Suz til sådan en tur - jow, det virker logisk og fornuftigt.
Og det skulle komme fra mig, som er inkarneret BMW-freak! :oD

Men uanset vore divergerende mærkepræferecer, så er det er en oplevelse for livet du er ude i, og jeg ønsker dig alt muligt held og lykke, samt tørre, rene veje og bjørnesikre encounters med vildmarken.

Hav en rigtig god tur fremover, jeg følger med online med nysgerrighed og glæde. ;o)

Venlig hilsen

Aragorn_DK.

www.bmwmc.dk

Anonym sagde ...

At have en bjoern paa er i vores alder noget vi tackler mere eller mindre talentfuldt. At moede den udenfor indhegningen er noget ganske andet.
Fortsat god tur!
-/ek

Anonym sagde ...

Herregud (undskyld: herrefreud), den Grizzly ville såmænd sikkert bare have et lift - den sidder sikkert med en laks i munden lige nu og tænker: "Sådan en skide turist-dansker!"

Anonym sagde ...

Du kan jo nu passende tage navneforandring til poul panda.

HC sagde ...

Hej Randa!

Jeg læste også om din side på dk.fritid.motorcykel, og det ser godtnok spændende ud! Jeg er selv lige kommet hjem fra Århus - Skt. Petersborg på mc, og går og overvejer hvad næste udfordring skal være! Fortsat god vind! :-)

HC

Mia & Hans Ole Runitz-Jorgensen sagde ...

Hola Poul,
Saa snart jeg begynder at laese din blog, droemmer jeg mig vaek til Sibiriens oede grusveje. Du skriver godt, og man fornemmer at du er i dit rette element.
Mia og jeg glaeder os til at se dig her i Bolivia.

Adios
Hans Ole Runitz-Jorgensen