søndag den 8. juli 2007

Lidt fra Kazakhstan







Grenseovergangen ost for Orenburg viste sig at vere et hjulspor, der endte hos 2 militerfolk i et skur. Det blev til dagens begivenhed for dem og en hyggelig time for mig, men jeg maatte tillbage og benytte grenseovergangen stik syd for Orenburg.
Der er smukt og ode paa disse kanter, saa de 500 km's omvej var en god oplevelse. Men det var ogsaa anledningen til en lerestreg. Paa tilbageturen korte jeg uden om Orenburg, og fik ikke tankene fyldt op inden Kazakhstan. De forste 5-600 km ind i Kazakhstan er meget ode, og vejen kan kun kores i 1.-3. gear – ingen bebyggelse og ingen benzinstationer. 2 gange maatte jeg tigge benzin hos bilister – hevertslange ned i bilens tank - en 3 liter til mig og 5$ til dem. Fra da af er tankene blevet fyldt op, naar muligheden var der. 4 – 5 gange har jeg haft brug for reservedunkenes 20 liter.
Det er i dette omraade kameler, heste, geder og faar er livsgrundlaget for de lokale.
Syd for Aralsoen og langs grensen til Usbekistan, Kirgisien og Kina er der bjerge hvilket gjorde resten af kilometrene i Kazakhstan (3500) smukke.

Jeg havde kun gode oplevelser med kazakhstanerne – ogsaa politiet og militeret var flinke og hjelpsomme.
Bilparken i landet er bedre end i Danmark – nesten kun nyere brugte store tyske biler.
Mere end halvdelen af befolkningen er muslimer, og det er en meget moderne og fri version af Islam, der praktiseres. Kvinderne er paa arbejdsmarkedet, flirter med en, er kledt som i vesten, korer bil osv. – og saa er de meget smukke.


Quentin Moreau fra Belgien



gravplads




Aralsoen i horisonten


Paa vej mod Indien

Ingen kommentarer: