søndag den 8. juli 2007

Mest til MC-folket - 01




Suzuki DL 650 Strom er en lillesoster til Suzuki 1000 Strom og har kelenavnet Wee'en. Det er en lille kvik og sterk all-roader med ramme og hjul af aluminium og fyldt med moderne teknologi samt slangelose dek.


Den er blevet opgraderet med manchetter paa forgaflerne, haandbeskyttere, Scottoiler-system, styrtbojler, alu-bundskjold, centralstottefod, styret hevet 3 cm, rensbart KN luftfilter, 12 volts stromudtag under sedet, beslag til 2 10-liters jerrycans istedet for bagerste fodhvilere, 2 meget kraftige jerrycans af plastik, sidetaske-system af merket Helpo Becher - model Gobi. Taskerne aabnes i toppen og har indbygget vandbeholder.

Jeg startede ud med Metzeler Tourance dek (80/20) og skiftede senere til Continental TKC 80 (50/50).


Jeg har 2 sterke vandtette pakposer spendt paa styrtbojlerne samt en vandtet taske, telt og liggeunderlag - og madpose - paa bagsedet og bagagebereren. + tanktaske og et tykt faareskind til sedet.



Reservedele og verktoj mm.: et set slanger (livrem & seler), 6 ventiler, lappegrej til slangelose dek og til slanger, fodpumpe, luftpatroner, bremsegreb, koblingsgreb, gearpedal, bremsepedal, kede, kedeled, koblingskabel, 2 tendror, 1 liter motorolie, scottoiler-olie, rensevedske og spray til luftfiltret, oliefilter, sikringer, 3 dekjern, al nodvendigt verktoj, leatherman, ghurkakniv, specialverktoj til ventilisetning, 30 m sterkt tyndt tov, fejlsognings-modul + verkstedsmanual.



Placering af bagage og jerrycans har veret ideel - styringen er let og tyngdepunktet ligger fornuftigt - stadig meget lavt. Affjedringen i forgaflerne er sat til middel og bagerste fjeder er nesten spendt i bund.

Saa jeg foler, jeg har haft langt mere kontrol over maskinen, end jeg havde med Ta'en og AT'en - mange styrt er undgaaet fordi Wee'en er let at tumle.



Efter godt 18 000 km - hvoraf mange har veret rough - er status folgende:

Bagerste bolt til kedeskermen faldt af efter 1. dag i Silov Gap - de folgende 3 dage blev skermen holdt paa plads af en kraftig strib, der maatte fornyes hver dag. Bremsepedalen og sidestotten kan ikke taale for meget stov og mudder - de setter sig. Ellers har ingen bolte losnet sig. Koblingskablets justeringsdel knekkede (Silov Gap), men er repareret med stribs og gaffa-tape - og det holder endnu.


Maskinen er startet villigt hver gang, og den har veret et trygt bekendtskab.

Jeg har selvfolgelig skiftet olie og oliefilter samt tendror. Luftfilteret er renset 2 gange, og jeg har foretaget dekskifte og fornyet ventilerne. Keden pensler jeg ofte med alm. motorolie og scottolieren arbejder hele tiden - dog var den slaaet fra 5 dage ved Silv Gab, saa stov og mudder ikke klebede til keden. Jeg har brugt 1/2 liter Scottoiler-olie til 20 000 km - maskinen har godt 21 000 km paa bagen.


De forste 3 uger af turen var jeg irriteret over den forholdsvis lave frihojde Wee'en har - jeg har vel bundet ca. 30 gange, men jeg har nu indrettet mig og afpasser korslen til maskinen og gleder mig i stedet over det lave tyngdepunkt og den lette manovrering af maskinen.


Jeg har ingen punkteringer haft, og det skyldes helt sikkert den gode dekkvalitet. Metzeler Tourance rundede nesten 16 000 km og kunne nok have holdt 10 000 km mere. Continental TKC 80 har nu rullet 5 000 km og er klart det bedst egnede dek til saadan en tur - jeg korer med lavt dektryk, da koreunderlaget hele tiden skifter. Med TKC 80 holdt jeg op med at bekymre mig om der var bid i underlaget - under alle forhold folte jeg biddet og havde god kontrol over korslen - det vere sig sand, skerver, grus, runde sten, vaadt gres, mudder, leret underlag i regn og alle typer asfalt.


Selv om Tourance vil vere det mest logiske valg til Nordamerika, vil jeg fortsette paa TKC 80 og skifte til et nyt set TKC 80, naar slidtagen krever det. Det er ogsaa en god fornemmelse, at man bare kan kore af vejen, naar der skal findes en lejrplads.



Den ene jerrycan gik op i svejsningen/samlingen i Silov Gap, og gaffatape kan ikke tetne den.

De 3 vandtette poser/taske af merket Ortlieb og sidekasserne har holdt til det hele og fungerer yderst tilfredsstillende. Tanktasken fra Aldi er intakt.

3 kommentarer:

Anonym sagde ...

Ja, det fatter man jo ikke meget af.
/-ek

Anonym sagde ...

Han skrev sikkert også indlægget i chok-tilstand for en time forinden var mesteren eet skridt fra at træde på en klapperslange :-S
-Lars

Anonym sagde ...

Kære Poul, dejligt at høre du nu er i sikkerhed hos Lars. Vi selv har vovet os helt til Albertslund hos Rikke & Kim. Vandreklubbens sidste tur øgede distancen til 20 km. hvoraf meget foregik i hoftehøje brændenælder og Oluf i el-hegn!!! Knus fra Inger & Per