torsdag den 12. juli 2007

Mest til MC-folket - 02



Lidt om mit udstyr:

I det nordlige var der nattefrost og 2-3 grader om dagen - i det sydligste var der over 40 grader om eftermiddagen - og saadan vil det sikkert ogsaa variere senere.

Koredragten skal altsaa kunne varieres ret meget, hvis det skal vere behageligt.

Min hjelm er en BMW - system 4 - hvor halskraven kan tages af og hagepartiet ligeledes. Den kan saaledes vere varm og tet, luftig og meget luftig - og det er hurtigt at skifte mellem de 3 muligheder.

Min dragt er en 2-delt Yoko - condura med Gore Tex og aftageligt foer. Jeg har 3 par Fjallraven bukser (2 lange og 1 par korte) - 2 set langt undertoj (tykt og tyndt) - 4 par lette trusser - 2 T-shirts af angorauld - 4 hurtigtorrende skjorter ( 2 med lange ermer) - en islendertroje (hovedpude) - 5 par sokker af forskellig tykkelse samt en tynd Fjallravenjakke.

Ovenstaaende giver mange kombinationsmuligheder. Den mest luftige er det ene set lange bukser, hvor jeg har syet lederlapper paa kneene kombineret med skjorte og den tynde jakke.

Omkring Murmansk havde jeg det uldne Jens Lyn, tykke sokker, lange bukser, T-shirt, skjorte, sweater, silketorklede, halsvarmer, fantomhue og selfolgelig MC-dragten med foer paa - og alligevel sneg kulden sig ind med de mange timer paa Wee'en.

Jeg har 3 par handsker med - forskellig tykkelse og 2 af dem med Gore Tex.
Stovlerne er langskaftede og af leder - dem har jeg altid paa og kun sokkerne kan varieres.

Det har fungeret tilfredsstillende - og alle kombinationer har veret brugt!

Sokker og undertoj af uld bliver ikke surt - det er nesten selvrensende, og selv om det er beskidt, er der ikke ubehag ved at have det paa.


2 soveposer medbringes - en tynd silkepose og en 3-sesoners Ajungilaq.


Mit telt er et 11 aar gammelt 3-personers Akka (Fjallraven) - storrelsen er god af mange grunde. Liggeunderlaget er 19 mm tykt og af neopren.

Teltet blev kasseret efter sidste nat i Rusland - slidt op! Ogsaa det ene par lange bukser blev kasseret, saa den beromte kvalitet af Fjallravens produkter er vist en skrone i dag. Det er lynlaasene, der ikke holder.

Mit kokken er et Trangia med multibrender, og det fungerer fint.

Jeg har en 1,5 liters drikkedunk og en 1 liters termokande i tanktasken, og de er fyldt op fra morgenen. Det er skont med hurtig kaffe + en pibe i korestoppene.

Jeg kommer jod i alt mit drikkevand - 3 draaber pr. liter. Det maa virke, for de sidste 20 aar har jeg ikke haft diarre paa rejser.

Alm. 1. hjelps-grej og sy-grej, strips og gaffa-tape, lim + andre smaatterier er selfolgelig med.

Desuden bor jeg vel nevne min ghurka-kniv, der er en blanding af okse, hammer og kniv samt min feltspade og fiskestang.

Det er meget grej at slebe med, men med de 2 poser paa styrtbojlerne (soveposer + koretoj) er det hele let pakket og godt fordelt.

Ingen kommentarer: