torsdag den 12. marts 2009

Pluk fra mine noter - 05

Minder

I 1998 var jeg på en 3 måneders MC-rejse rundt i Europa og Mellemøsten - 25 000 km på min gamle Honda Transalp.
Ude i det østlige Tyrkiet var varmen slået igennem, så en aften - jeg var som sædvanligt kørt langt væk fra "vejen" for at finde et "sikkert" camp-sted - var jeg endt et meget øde sted i bjergene.
Varmen gjorde telt og sovepose til et dårligt valg, så jeg lagde mig i underhylere på liggeunderlaget med et lagen over mig og bandt mig rutinemæssigt til motorcyklen med en tynd snor om min ene ankel.
Klokken ca. 6 vågnede jeg med en "klar fornemmelse" og lukkede højre hånd om ghurkakniven - den ligger altid under liggeunderlaget i hovedhøjde.
5 m fra mig sad der en gammel hyrde på hug - stille og afventende og med roligt blik direkte på mig.
Jeg smilte til ham, fik et smil igen - og senere serverede jeg selvfølgelig kaffe og kiks for ham og gav ham en lille gave - husker ikke hvad.
Smilet og varme øjne var vores eneste kontakt, og det var gode timer med stærkt ordløst samvær.
Jeg glemmer det aldrig

Ingen kommentarer: